Reagujeme... Údajná diskriminácia kňazov

TRNAVA 11. júla 2014 - Na základe nedávnej medializácie ohľadne údajnej diskriminácie kňazov pôsobiacich v Trnavskej arcidiecéze Mons. Jánom Oroschom, vydávame nasledovné stanovisko:

Začiatkom mesiaca máj 2014 boli medializované informácie o údajnej diskriminácii kňazov, ktorí pôsobia na území Trnavskej arcidiecézy. Inšpektorát práce v Trnave sa zaoberal podnetom údajne diskriminovaných kňazov sťažujúcich sa na postup svojho nadriadeného, arcibiskupa Jána Oroscha. Údajne im mal dávať podpisovať vyhlásenia, v ktorých sa majú dištancovať od takého sexuálneho konania, ktoré je v rozpore s učením Katolíckej cirkvi, ďalej od gender ideológie a učenia o rodovej rovnosti (porov. tlačová správa agentúry SITA). Pre správnosť pochopenia celej záležitosti je nevyhnutné si pripomenúť platné cirkevné i svetské zákony. Vychádzajúc z nich je jednoznačné, že k žiadnej diskriminácii kňazov nedošlo.
 
Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Antidiskriminačný zákon) bol aplikovaný do ustanovenia § 13 Zákonníka práce č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, ktorý zakotvil komplexný zákaz diskriminácie vo vzťahu ku všetkým právam vyplývajúcim z pracovnoprávnych vzťahov. Uvedený zákon nadobudol účinnosť 1.7.2004.
 
Právo EÚ tiež zakazuje akúkoľvek, a to priamu či nepriamu diskrimináciu mužov a žien bez ohľadu na existenciu zámeru k tomu smerujúcu. Za nepriamu diskrimináciu z hľadiska rovnakého zaobchádzania medzi mužmi a ženami právo Európskej únie považuje diskrimináciu, pri ktorej zohrávajú úlohu faktory, ktoré sa javia na prvý pohľad objektívne, ale v skutočnosti smerujú k diskriminujúcemu zaobchádzaniu. Z definície nepriamej diskriminácie, zakotvenej v ust. § 2 Antidiskriminačného zákona vyplýva, že k znevýhodneniu osoby v porovnaní s inou osobou musí skutočne dôjsť a nestačí len možnosť takéhoto znevýhodnenia.
Smernica č. 76/207/EHS vyjadruje právo na rovnaké zaobchádzanie mužov a žien dikciou: „nesmie nastať žiadna priama alebo nepriama diskriminácia na základe pohlavia, hlavne s ohľadom na manželský alebo rodinný stav nielen pokiaľ ide o odmeňovanie za prácu, ale aj prístup k zamestnaniu, pracovné podmienky, profesionálny postup a sociálnu bezpečnosť.“
Rovnako v smernici Rady č. 2000/43/ES, ktorou sa zakotvuje princíp rovnakého zaobchádzania s jednotlivcami bez ohľadu na ich rasový alebo etnický pôvod, sú výnimkou zo zákazu diskriminácie skutočné a určujúce požiadavky na výkon určitého povolania. Avšak musí bezpodmienečne platiť, že cieľ, pre ktorý sa takáto výnimka uplatňuje, musí byť legitímny a prostriedok akým sa realizuje, teda samotná požiadavka na výkon určitého zamestnania, musí byť proporcionálna, to znamená naznačujúca, že neexistuje iná možnosť menej závažného zásahu do práva na nediskrimináciu jednotlivcov.
 
Zákon explicitne vypočítava, v ktorých prípadoch nie je rozdielne zaobchádzanie diskrimináciou z dôvodu veku, a to najmä ak spočíva v ustanovení minimálnej alebo maximálnej vekovej hranice ako podmienky na vstup do zamestnania alebo v ustanovení osobitných podmienok na prístup k zamestnaniu alebo odbornému vzdelávaniu a osobitných podmienok na výkon zamestnania vrátane odmeňovania a prepúšťania, ak ide o osoby určitej vekovej kategórie alebo osoby s opatrovateľskými povinnosťami a ak je účelom týchto osobitných podmienok podpora pracovného začlenenia týchto osôb alebo ich ochrana alebo v ustanovení podmienky minimálnej vekovej hranice, odbornej praxe alebo odpracovaných rokov na prístup k zamestnaniu alebo k určitým výhodám v zamestnaní.
Výnimku zo zásady rovnakého zaobchádzania pripúšťa ust. § 8 Antidiskriminačného zákona, a to zakotvujúc prípustné rozdielne zaobchádzanie v niektorých prípadoch:
  • diskrimináciou nie je také rozdielne zaobchádzanie, ktoré je objektívne odôvodnené povahou činností vykonávaných v zamestnaní alebo okolnosťami, za ktorých sa tieto činnosti vykonávajú;
  • diskrimináciou nie je rozdielne zaobchádzanie z dôvodu veku, pohlavia, náboženského vyznania alebo viery a zisťovanie sexuálnej orientácie, ak ide o zamestnanie v organizáciách ako sú: registrované cirkvi, náboženské spoločnosti a iné právnické osoby, ktorých činnosť súvisí s náboženstvom alebo vierou, alebo ak ide o vykonávanie činností pre tieto organizácie;
  • diskriminácia nie je rozdielne zaobchádzanie z dôvodu veku, ak je objektívne odôvodnené sledovaním oprávneného cieľa a je na jeho dosiahnutie nevyhnutné a primerané;
  • diskriminácia nie je, a to v systéme sociálneho zabezpečenia v zamestnaní, rozdielne zaobchádzanie z dôvodu veku spočívajúce v ustanovení rôznych vekových hraníc na vznik nároku na určitú dávku v tomto systéme, ako aj v ustanovení rôznych vekových hraníc v tomto systéme pre zamestnancov alebo skupiny zamestnancov, ako aj používanie rôznych spôsobov výpočtu týchto dávok založených na kritériu veku. Výnimkou je súbeh diskriminácie z dôvodu pohlavia;
  • diskriminácia nie je objektívne odôvodnené rozdielne zaobchádzanie z dôvodu zdravotného postihnutia, spočívajúce v ustanovení podmienky zdravotnej spôsobilosti na prístup k zamestnaniu alebo podmienky na výkon určitých činností v zamestnaní, ak to vyžaduje povaha tohto zamestnania alebo činnosti;
  • diskriminácia nie je rozdielne zaobchádzanie z dôvodu veku alebo zdravotného postihnutia pri poskytovaní poisťovacích služieb, ak vyplýva z rozdielnej miery rizika overiteľnej štatistickými alebo obdobnými údajmi a podmienky týchto služieb sú primerané tomuto riziku;
  • diskriminácia nie je objektívne odôvodnené rozdielne zaobchádzanie z dôvodu pohlavia spočívajúce v ustanovení rozdielneho dôchodkového veku pre mužov a ženy, alebo ktorého účelom je ochrana tehotných žien alebo matiek.
Následne chceme pripomenúť a citovať aj článok 8 zo Základnej zmluvy medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou, známej pod názvom Vatikánska zmluva, ktorý hovorí, že:
(1) Spovedné tajomstvo je nedotknuteľné. Nedotknuteľnosť spovedného tajomstva zahŕňa právo odmietnuť vypovedať pred štátnymi orgánmi Slovenskej republiky.
(2) Slovenská republika garantuje aj nedotknuteľnosť tajomstva informácie, ktorá bola ústne alebo písomne zverená pod podmienkou mlčanlivosti osobe poverenej pastoračnou starostlivosťou.
Predpokladáme, že znenie Vatikánskej zmluvy nie je len známe našim kňazom, ale sa ňou aj riadia. Opak tohto predpokladu by mohol znamenať, že údajne diskriminovaní kňazi porušili "nedotknuteľnosť tajomstva informácie, ktorá bola ústne alebo písomne zverená pod podmienkou mlčanlivosti osobe poverenej pastoračnou starostlivosťou".
 
Pri rokovaniach s dotknutými kňazmi sa trnavský arcibiskup Ján Orosch vždy riadil, riadi a bude riadiť podľa platných cirkevných a civilných zákonov a vlastného svedomia. Cieľom tohto priameho konania je pozdvihnúť našu kňazskú činnosť v prospech Katolíckej cirkvi a občanov našej krajiny.
 
facebook sharing button Zdieľaj
Reagujeme... Údajná diskriminácia kňazov

Na ilustračnom foto kniha s paragrafom. (zdroj foto: www.danovecentrum.sk)

NOVINKY