TO ABU

BRATISLAVA 25. februára 2022 - Úrad verejného zdravotníctva SR zverejnil vyhlášky, podľa ktorých budú od soboty fungovať prevádzky a hromadné podujatia v režime základ.
  • S účinnosťou od soboty 26. februára budú prevádzky maloobchodu a služieb i hromadné podujatia fungovať v režime “základ”. Budú dostupné pre všetkých ľudí bez ohľadu na ich imunitný/očkovací status. Rušia sa režimy OTP, OP a OP+. Znamená to, že na sväté omše budú môcť prísť aj nezaočkovaní ľudia. 

  • Pre časť prevádzok a pre hromadné podujatia budú stále platiť kapacitné obmedzenia. Vo väčšine prípadov sa rušia.

  • Regionálne úrady verejného zdravotníctva môžu vo svojej územnej pôsobnosti stanoviť aj prísnejšie opatrenia, než stanovujú celoslovenské vyhlášky.

Všetky hromadné podujatia budú môcť byť organizované v režime “základ”.

Hromadné podujatia sa budú deliť na dve kategórie:

  • Nízko rizikové

    : podujatia, pri ktorých bude fixné sedenie alebo státie a účastníci budú mať prekryté horné dýchacie cesty respirátorom; maximálna účasť bude 500 osôb alebo 50 % kapacity priestoru 

    (napríklad: divadlo, bohoslužby, kino, viaceré druhy kultúrnych podujatí, diváci na športových podujatiach a pod.)

  • Vysoko rizikové

    : ostatné podujatia, ako aj podujatia konané v prevádzkach verejného stravovania, ktoré nedokážu splniť podmienky pre nízko rizikové podujatia; maximálna účasť bude 50 osôb

     (napríklad: svadby, kary, oslavy, večierky, plesy, diskotéky a pod.)

Delenie na nízko a vysoko rizikové podujatia sa nebude vzťahovať na 

cirkevné alebo civilné verzie sobášneho obradu, obrad krstu, a pohrebný obrad

 (bez kapacitných obmedzení).

Všeobecné pravidlá pre hromadné podujatia:

  • ruší sa povinnosť uchovávať zoznam účastníkov podujatí,

  • umožniť vstup a pobyt účastníkom len s prekrytými hornými dýchacími cestami,

  • pri podujatiach v exteriéri vyhradiť priestor podujatí a vyznačiť vstup a výstup,

  • vykonávať častú dezinfekciu priestorov, dotykových plôch, kľučiek, podláh v interiéri a predmetov,

  • hygienické zariadenia musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami,

  • zabezpečiť dezinfekciu rúk pri vstupe,

  • pri vstupe vyvesiť oznamy o povinnostiach účastníkov (presný zoznam je vo vyhláške v § 3, písm. f),

  • pri účasti na podujatí a pri príchode a odchode z priestorov zabezpečiť dodržiavanie rozostupov 2 m medzi osobami (neplatí pre osoby žijúce v spoločnej domácnosti, partnerov, osoby vykonávajúce športovú činnosť, divákov usadených v hľadisku,  umelcov, školiteľov a ďalšie osoby, ak vyplýva z účelu hromadného podujatia, že tento rozostup nie je možné dodržať),

  • zabezpečiť dostatočné vetranie priestorov,

  • organizátor musí byť v každej chvíli schopný preukázať počet osôb aktuálne sa zúčastňujúcich na hromadnom podujatí,

  • pokiaľ to kapacita priestorov hromadného podujatia umožňuje, zabezpečiť sedenie divákov v každom druhom rade.

Bohoslužby, cirkevné alebo civilné verzie sobášneho obradu, pohrebné obrady a obrady krstu

  • dezinfikovať použité predmety slúžiace účelom obradu,

  • v prípade kontaktu rozdávajúceho s ústami veriaceho si musí rozdávajúci zakaždým vydezinfikovať ruky; pri prijímaní „pod obojím“ použiť pri každom prijímajúcom vždy novú lyžičku, 

  • zakazuje sa používať obrady pitia z jednej nádoby viac ako jednou osobou,

  • odstrániť nádoby s vodou.

Zdroje:

Úrad verejného zdravotníctva

Vestník